torsdag 5 november 2009

Oskriven sexregel?


En aktuell fråga som verkligen har tröttat ut mig är uppdelningen mellan ”fina” och ”stygga” tjejer och killar och tjejer, vad gäller antal personer som man ligger med.
Det som väcker mitt intresse, vad gäller uppdelningen av tjejerna som jag nämnde i ovanstående text, är hur den här uppdelningen egentligen går till. Ska man ha legat med si och så många eller inga alls för att bli stämplad som ”fin” eller ”stygg”? Vad är i så fall ett väldigt sexuellt förflutet? Är det något den tilltänkta partnern bestämmer själv efter ett korsförhör med sin partner eller finns det en absolut skala på det som någon har ensamrätt på?
Den skillnad man däremot gör mellan tjejer och killar, tror jag, är mer igenkännbar för de flesta. Om en kille knullar med flera tjejer under en kortare period är det ingen som lyfter på ögonbrynet, för det är ju naturligt att män har en sexualitet som gärna ska tillfredställas. Skulle en tjej härmat beteendet, är det något fel på henne - hon är en slampa, en bekräftelsekåt slyna, som reduceras till en knulldocka och om detta beteende fortsätter, tar man ifrån henne den sagolikt skimrande och ärofyllda titeln som flickvänsmaterial.
Det här tankemönstret verkar vara något som samhället har konstruerat. Det är för mig obegripligt, att samtidigt som man gör en uppdelning mellan ”fina” och ”stygga” tjejer och killar och tjejer överlag, så har man inte förmågan/viljan att göra en uppdelning av, och se skillnaden mellan emotionella och sexuella beteenden och samtidigt behålla i åtanke att ens status inte är beroende av hur pass många man vistas med i sänghalmen (eller var man nu föredrar för plats).

/Claudia ♥

3 kommentarer:

  1. Först och främst så gillar jag verkligen din blogg och dina intressanta tankar! Det är någonting speciellt att uttrycka sig med ord, och jag ser att du och jag har ungefär samma koncept berörande våra bloggar. Jättebra blogg, du skriver superbra och observant! Jag gillar det:)

    SV: Åh det gjorde mig otroligt glad att höra! Tusen tack, det värmer ända in i hjärtat!:) tacktacktack!
    Allt bra annars? Ha en underbar kväll, kramar<3

    SvaraRadera
  2. det finns ju biologiska skillnader. en kvinna kan ju bara ha ett barn i taget medans en man kan göra 100+ kvinnor gravida på en månad. därför måste kvinnor vara mer selektiva med sina partners än män. sedan kan det ju rent historiskt sett vara intressant för en man att se till att kvinnan han försörjer verkligen bär på hans barn och ingen annans. kanske därför samhället ser ut som det gör med sluts & studs.

    SvaraRadera
  3. De där är så sant, en kille är bara "kåt" en tjej är en "hora" Usssch så dåligt !

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! :) ♥