lördag 14 november 2009

Konsten att skriva – ta vara på den

Jag kommit på att det framför allt är en sak, som jag i största synnerhet rent utsagt stör mig på, vilket är inkorrekt språkbehandling, så som särskrivningar, ologisk meningsbyggnad, syftningsfel och övriga språkliga misär. Vad dessa språkfel beror på kan vara olika, men jag tror att en stor anledning till just särskrivandet beror på den starka influensen från engelskan, där man inte skriver ihop ord i lika stor utsträckning som i svenskan.
Utöver just det att jag tycker att felaktig språkbehandling är som en nål i ögat, så kan den bidra med missförstånd. Uppställningen av ord begränsar ens budskap, då man inte har tillgång till andra faktorer, så som ansiktsuttryck, kroppsspråk, tonläge osv, att utgå ifrån, vilket innebär att texten, oavsiktligt, kan ändra betydelse om man inte är noggrann och klar med vad det är man egentligen vill förmedla.
Nu riktar jag mig varken åt utlänningar som har vistats i Sverige under en alltför kort tid för att ha tagit till sig det svenska språket eller dyslektiker och övriga som inte är kapabla till att forma språket rätt, utan till de som faktiskt kan och är fullt medvetna om hur den svenska språkriktigheten ser ut.
Men jag klassar inte alla bristfälliga textinlägg enligt samma typ av värdeskala, utan jag gör skillnad på läsvärda och korrekt skrivna sådana. Jag kan t.ex värdera en ”läsvärd” text mycket högre, trots viss mått av felaktigt språk, jämförelsevis med en korrekt skriven text, som samtidigt inte besitter substans. Men gränsen där är hårfin.
Personligen ligger det i mitt egenintresse att försöka skriva så korrekt som möjligt - även på MSN, SMS, IRC och samtliga informella forum. Här har jag märkt att det antingen är betraktat som ett onödigt ansträngade sätt eller av högst uppskattad betydelse att vinnlägga sig om sin text- och språkbehandling.



När du ska betala står det skyltat: "Vi behöver femtio öringar". Du funderar på om butiken blandat ihop fiskdisken med kassan, men tröstas av att butiken enligt sin reklam i alla fall har "svensk talande personal med grund utbildning". Utöver detta är personalen tydligen även utbildade i andra saker, för i reklamen står vidare: "Vi arbetar med fel analys".

/Claudia ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! :) ♥