söndag 8 november 2009

Orättvist betygssystem

Jag har sedan en tid tillbaka funderat lite kring betygssystemet i de svenska gymnasieskolorna och hur det påverkar ens behörighet till det program man väljer att läsa på högskolan/universitetet efter gymnasiet.
Vissa program, t.ex läkarprogrammet kräver 20,0 i snitt, alternativt att man kompletterar med att göra högskoleprovet, där minst ska ha 1,8 i snitt, om ens betyg inte innefattar MVG i alla ämnen. Jag förstår att man ska vara en s.k ”stjärnelev” med exeptionella betyg om man ska komma in på liknande program, eftersom de är populära bland studenter med goda betygsresultat och att konkurrensen därav blir hård. Men har man som mål att komma in på just läkarprogrammet och ens betyg precis är på gränsen till behörighet, blir betygssättningen av allt större betydelse. Om man nu har MVG i alla ämnen förutom ett, i vilken man har ett VG, på grund av en betygssnål lärare, tycker jag inte att det ska vara motivet till att man inte kommer in på, i det här fallet, läkarprogrammet.

Lärare i dagens skolor bedömer efter ett arbete efter vissa kriter som har bestämts av utbildningspolitiken, transformerats av lärarlaget och som sedan har realiserats genom ett betyg i form av en siffra, ett poäng eller en förkortning (IG, G, VG, MVG). Trots det finns det lärare som bollar subjektiva känslor i betygen, vilket resulterar i ett orättvist betygssystem. Lärarens känslor bör inte ge avtryck i ett betyg, utan varje elev ska uppnå samma betygsresultat, oberoende av i vilken skola han/hon går i.
Mitt förslag är att lärare som undervisar i samma ämnen ska samarbeta i form av att t.ex diskutera bedömningsplanen och ge elever möjligheten att få sina prov omprövade av andra lärare och sedan jämföra betygssättningarna för att till slut föreslå ett rättvist betyg.
Det är viktigt att redan nu sätta in alla medel som krävs i strävan för ett mer rättvist betygssättande. Jag menar, betygen från gymnasieskolorna har ett stort inflytande vad gäller vilket framtidsyrke man kommer att arbeta med. Varför ska då reglerandet av betyg bero på tur/otur (att man haft en betygsgenerös/betyggsnål lärare) snarare än elevens insatser?

/Claudia ♥

1 kommentar:

  1. Jag måste säga att din text är så rätt!:D Jag har länge argumenterat för ett nytt betygssystem då jag anser att dagens är alltför orättvis... Jag tycker dels att betygskalan är för liten, med bara tre godkända nivåer bevisar inte betyget elevens egentliga kunskapsnivå. Hur mycket säger ett G liksom? Han kan ha ett G och vara på gränsen till underkänd och sedan kan man vara riktigt bra, vilket inte syns i betygen. Det är orättvist. Sedan håller jag med om det du skriver med subjektiva känslor i betygen, många lärare gör faktiskt så att de sätter generellt högre betyg med elever de upplever har bättre personkemi med...

    Jättebra skrivet! Väldigt bra text:) Och sedan, tack så OTROLIGT mycket! Jag blir jätteglad av att höra det!:)

    Kramar/Julia<3

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! :) ♥