fredag 8 januari 2010

T-A-C-K


Jag vill börja detta inlägg med att skriva ”tack”, så – tack. Det jag ämnar att förmedla med det är att jag är tacksam för de företeelser som majoriteten av människor i I-länder tar för givet. Jag har t.ex tillräckligt med vatten och mat för att tillfredställa mitt näringsbehov, tak över huvudet, turen att ha blivit fastställd som helt frisk, pengar som räcker till långt mer än endast ”det behövliga”, kläder för att behålla en någorlunda kroppstemperatur en iskall vinter, rättigheten att yttra mina egna åsikter utan att riskera en dödsdom, tillgång till gratis skola och sjukvård, familj och vänner som älskar mig.. Ja, listan kan göras lång.
När jag sen bemöts med vardagliga ”dilemmor”, så som att min TV-kontroll vägrar lyda mina fingrar, uppleva en väldigt ocharmig hårdag, finna en svårighet med att bestämma vilken färg på en tröja jag ska matcha med ett par jeans eller t.o.m fastställa hur jag ska påbörja ett SMS – då försvinner helt plötsligt alla dessa högst betydelselösa problem ur världen och jag bokstavligen struntar i om min fjärrkontroll lever sitt egna liv, om några hårstrån sticker ut åt alla möjliga håll, om jag råkar välja ”fel” färg på ett plagg eller om mitt skickade SMS inte blev som jag hade tänkt mig.

Jag tycker att människor som inte hamnat i oturen att leva i verklig misär, verkligen ska komma till insikt om hur lyckligt lottade de är. Sedan är jag mycket väl medveten om att det ligger i en människas natur att konstant vilja ”uppgradera” sig och jag ser inget fel med det, så länge man är tacksam för det man redan har och lyckats åstadkomma med sitt liv.

Likväl som det finns alla möjliga begrepp som kompletterar varandra, såsom natt och dag, svart och vitt, varmt och kallt, så tycker jag att man officiellt borde befästa termen ”mänskliga skyldigheter” som ska utgöra ett komplement till den redan antagna, juridiska termen mänskliga rättigheter. Skyldigheterna bör dels innefatta att man ska vara tacksam, för jag tror verkligen att människor hade lagt mer energi på att bidra med vett till världen istället för att inbitet rikta sitt fokus på triviala vardagskomplex, om de kunde yttra ett uppriktigt ”tack”.

/Claudia ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! :) ♥