lördag 9 januari 2010

The face of media


Mänskligheten slutar aldrig att förvåna mig. Ibland ställer jag mig frågan: ”Är detta verkligen
sant?” samtidigt som jag önskar att någon kunde nypa mig i armen. Men efteråt brukar jag alltid komma till insikt om att det är så det är – människan är mer eller mindre korkad, naiv och lättpåverkad.
Det som skrämmer mig mest är inte detta faktum, utan snarare att trots att det är igenkänneligt, så fortsätter man gång på gång att reta dessa akilleshälar på bekostnad av andra. Oftast handlar det om att förvränga deras verklighetsbild. Detta sker inte minst via olika medier som TV, dags- och kvällstidningar och bloggar, där olika personer ibland viker ut sig med utseenden som anses vara perfekta – proportionerlig kroppsbyggnad, gyllenbrun hudfärg, silikonbröst, fyllda läppar, botoxberikat ansikte m.m. Detta sänder ett väldigt ohälsosamt budskap, speciellt till unga tjejer som sväljer hela detta koncept med hull och hår. De får uppfattningen om att antingen ser man ut sådär, som en konstlad docka eller så kommer man inte bli socialt accepterad på grund av ens egna biologiska förutsättningar.
Nu för tiden anses en estetiskt välsignad yta motsvara självsäkerhet, som kompensation för en osäker insida. En kropp som är tjock tycks symbolisera lättja och fulhet, vilket därmed är ett tecken på karaktärsbrist. Det hemska är att definitionen på ”tjock” är dynamisk och konstant minskar i fettvärde. Det i sin tur bidrar med att unga tjejer i ren desperation försöker eftersträva ett ideal som egentligen inte existerar.
Det är fullt förståeligt att ungdomar övertygas av denna massiva skönhetspropaganda, men att media och reklambranscher, där det trots allt arbetar vuxna som är fullt medvetna om vad de utsänder för signaler och hur konsekvenserna kommer att se ut, ändå fortsätter med sin marknadsföring och förvrängda information, är för mig obegripligt. Nu vet jag att det självklart ligger ett ekonomisk intresse i grunden, men jag kan trots det inte begripa hur långt man är villig att gå så länge det fortsätter att klirra i kassan..

/Claudia ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! :) ♥